Źródło
- Lech Pawlata "Budowle sakralne Drohiczyna w świetle źródeł archeologicznych i historycznych", Biuletyn konserwatorski 2011
- Jerzy Hawryluk "Swjataja Warwara cerkwu zbudowała...", Przegląd prawosławny, grudzień 2003
Cerkiew Świętej Barbary znajdowała się przy monasterze Świętej Trójcy na Górze Kramczewskiej. Kult św. Barbary, czczonej głównie jako patronki dobrej śmierci, był w regionie nadbużańskim szczególnie rozwinięty. W 2. poł. XVII w., traktowana była ona jako cerkiew szpitalna. Później została przemieniona na trapezną, tj. refektarzową monasteru Troickiego. Nie znamy daty jej budowy, jednak funkcjonowała ona w Drohiczynie co najmniej od lat 80. XVI wieku, i znajdowała się wówczas ...za miastem... Była wielokrotnie naprawiana i przebudowywana. Cerkiew użytkowana była intensywniej w latach późniejszych, w okresie, gdy świątynia Troicka nie nadawała się do użytkowania, przejęła jej funkcje.
Według spisu z 1693 r. znajdujący się tu stary ikonostas był tak spróchniały, że został wymieniony na nowy. 20 stycznia 1789 r. z polecenia konsystorza w Perejasławiu (ob. Perejasław Chmielnicki), któremu podlegały prawosławne monastery w Drohiczynie, sporządzony został opis obiektów sakralnych należących do monasteru Świętej Trójcy. Dowiadujemy się, że w Cerkwi Świętej Barbary znajdował się ikonostas drewniany nowy, jeszcze nie malowany, a tylko w miejscach ołtarzowych ikonami zastawiony. Oddzielnie została wymieniona ikona Welikomuczenicy Warwary. Jak stwierdza o. Grzegorz Sosna, powołujący się na publikacje z końca XIX i początku XX w., w ikonie tej miała znajdować się cząstka Życiodajnego Krzyża Pańskiego, ona sama zaś słynęła z łask i cudownych uzdrowień.
Prawdopodobnie cerkiewka pierwotnie składała się z niewielkiego pomieszczenia, z malutkimi oknami w ołowianej oprawie, rozdzielonego ikonostasem na dwie części: ołtarzową i przeznaczoną dla wiernych. Informacji o wyglądzie świątyni z lat. 80. XIX w. dostarczają notatki i szkice N. P. Avenariusa oraz spisy inwentaryzacyjne dóbr cerkiewnych. Inwentarz wyposażenia z 1789 r. opisuje: Cerkiew trapezna niewielka ciepła, imienia Wielkiej Męczennicy Barbary, robiona z belek sosnowych, z jedną kopułą. Na niej krzyż niewielki żelazny i z wierzchu pokryta gontem. Po dach nieoszalowana; we wnętrzu piec z zielonych kafli, klepisko z ubitej ziemi. Drzwi wejściowe jedne na żelaznych zawiasach z zamkiem wiszącym. Okienek czteroszybowych sześć. Przy cerkwi nieduże sionki z dwoma drzwiami na żelaznych zawiasach. Szkic Avenariusa przedstawia budynek cerkwi wyraźnie przedłużony przybudówką, która traktowana była jako osobna izba. Inwentarz spisowy z 1789 r. opisuje, iż ...przy jednej cerkwi pod jednym dachem dobudowana niewielka izba zakonna z komórką w ziemi i małą sienią, pokryta gontem. Na podłodze klepisko. 4 drzwi na żelaznych zawiasach do chaty i do sieni. 3 okienka czworodzielne szklane. Piec z cegły (...). W górze cerkwi na dachu i samych sieniach dzwonnica nieduża z belek sosnowych, pokryta gontem. Na niej krzyż nieduży żelazny i 6 dzwonów: trzy nieduże a trzy jeszcze mniejsze... W przybudówce od strony ołtarza jeszcze w 1888 r. znajdowała się izba zamieszkiwana przez hieromnicha. Awenarius znalazł w tej cerkwi pokaźny zbiór XVIII-wiecznych rękopisów i cennych starodruków. Niewątpliwie owa szafa z księgami rękopiśmiennymi i drukowanymi była pozostałością monasterskiej biblioteki. W 1789 r. zanotowano, że wśród jej ksiąg był wydany w Kijowie Akafist s służboju i żytijem welikomuczenicy Warwary.
W podstawowej formie świątynia przetrwała do 1940 r., kiedy to została rozebrana przez Rosjan w trakcie oczyszczania pasa granicznego.